Іконний оклад захищає ікону від зовнішнього впливу (пил, кіптява свічки, механічні пошкодження) і урочисто «укриває» її.
Оклади на ікони виникли ще в 11-13 столітті. Тоді ікони почали обкантовувати смужками з дорогоцінного металу, на яких зображалися або образи святих, або просто орнамент.
Інколи на полях іконної дошки писали декілька маленьких ікон, які також закривалися окладом.
Існують такі форми окладів:
1. Басма
У Москві є одна із центральних вулиць — Басманная. По одній з версії передбачають, що свою назву вона отримала завдяки майстрам срібної справи, що виготовляли басми — візерункові прикраси для окладів ікон з басманного (тонкого аркушевого) срібла, рідше із золота, міді або заліза, які тут і жили.
Басма закриває від краю поля всю ікону, не зачіпаючи самих зображень.
2. Риза
Риза закриває всю площу ікони, окрім тілесних частин образу.
Після того, як іконописець напише ікону і помістить її в оклад, далі вже можна її поміщати в кіот: