«Спас Нерукотворний» в українському іконописі

Категорія: Статті

Популярність писання образу «Спаса Нерукотворного» було ще відомо за часів Київської Русі, чому є підтвердження в Києво-Печерському Патерику про роботу лаврського іконописця Алімпія.

Спас Нерукотворний

Одна з його робіт була ікона «Спаса Нерукотворного».
За переказами, такий образ Спасителя був отриманий чудодійним способом від самого Христа. В якому розповідається про правителя Месопотамії Абгара, який жив у місті Едессі, нині Урфа, захворілому на проказу. Імператор Абгара чув про чудесні зцілення людей Ісусом Христом і вирішив відіслати свого прислугу, художника Ананію, до Спасителя, щоб він намалював Його портрет. У Ананії не виходило написати лик Христа, оскільки у нього змінювалися риси обличчя під дією променистого світла. Тоді Спаситель вмився і витер своє обличчя рушником, на якому залишився його відбиток.

Історія ця закінчилася добре, правитель зцілився, а його держава першою прийняло християнство.

Лик Спаса в українській іконографії зображується на полотнищі, яке з обох сторін вгорі тримають архангели Михаїл і Гавриїл. Іноді замість них зображувалися Рафаїл і Уриїл.

На іконі «Спас Нерукотворний», яка є однією з найдавніших ікон Старосамбірщини 15 століття, архангели не підтримують полотнище, а стоять з боків, тримаючи сферу і мірило в руках.

Спас Нерукотворний

Спас Нерукотворний

Зовсім іншу іконографію має «Спас Нерукотворний», кінець 15 – початок 16 століття, з храму Архангела Михаїла, с. Ясениця-Замкова, Львівської обл.

Лик Спасителя на цій іконі вважається в українському іконописі одним з найбільш кращих образів Спасителя.

Волосся розділені донизу чотирма пасмами, борода загострена і роздвоєна на кінцях. На білому полотні зображений красивий орнамент. Легкість полотна підкреслюється яскраво-червоним тлом. Архангели однією рукою підтримують верхню частину полотна, а другою тримають мірило.

Спас Нерукотворний

Спас Нерукотворний

Ікони «Спаса Нерукотворного» до 17 століття писали в святковому ряду іконостасу над Царськими вратами. Пізніше їх замінили на ікону «Таємна Вечеря».

Ікона «Спас Учитель» з церкви Собору Пресвятої Богородиці, с. Трушевичі, являє собою інший іконографічний тип. Христос написаний в повний зріст, стоїть на підніжці. Правицею благословляє, а лівою рукою тримає відкритою книгу цитуючи Євангеліє від Іоана {Іо. 8,12}. Такого типу іконографія Спаса була поширена в українському іконописі.

Спас Учитель

Ікони Спаса в повний зріст – і Учителя, і Судді, знаходили в намісному ряду українських іконостасів 15-16 століття, в уцілілих пам’ятках.

Мітки: